Zrównoważony transport: Elektromobilność a zmniejszenie hałasu w miastach

Hałas miejski to problem, z którym mieszkańcy dużych aglomeracji zmagają się na co dzień. Jego głównym źródłem jest ruch drogowy, a długotrwałe narażenie na podwyższony poziom dźwięku może negatywnie wpływać na zdrowie i jakość życia. Elektromobilność, poza korzyściami ekologicznymi, oferuje istotną redukcję hałasu, co może znacząco poprawić komfort życia w miastach. W artykule przyjrzymy się, w jaki sposób pojazdy elektryczne, zarówno osobowe, jak i transport publiczny, przyczyniają się do cichszej i bardziej przyjaznej przestrzeni miejskiej oraz jakie wyzwania stoją przed infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych.

Hałas miejski jako ukryty problem

Współczesne miasta zmagają się z wieloma wyzwaniami, a jednym z nich jest nadmierny hałas generowany przez transport drogowy. Głównym źródłem hałasu w miastach są pojazdy spalinowe, które generują dźwięki nie tylko z silnika, ale również z układu wydechowego oraz tarcia opon o nawierzchnię. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), długotrwałe narażenie na hałas powyżej 55 dB może prowadzić do problemów zdrowotnych. 

Wg danych Instytutu Patologii Słuchu hałas rzędu 55 – 75 dB powoduje bezsenność, a co za tym idzie przemęczenie organizmu, bóle głowy, drażliwość, wyższe ciśnienie krwi, mniejszą wydajność pracy i nauki, a u dzieci może nawet przyczynić się do spowolnienia rozwoju intelektualnego.

Pojazdy elektryczne jako cichsza alternatywa

Łatwo zauważyć, że długotrwałe narażenie na nadmierny hałas negatywnie wpływa na nasze zdrowie i funkcjonowanie, dlatego pojazdy elektryczne zyskują na popularności dzięki swojej cichej pracy. Przy niskich prędkościach niemal nie wydają dźwięku, a przy wyższych poziom hałasu ogranicza się głównie do szumu opon i oporu powietrza. 

Badania przeprowadzone przez organizację Transport & Environment wskazują, że przy prędkości 30 km/h samochody elektryczne mogą być nawet o 4-5 dB cichsze niż ich spalinowe odpowiedniki, co w skali miejskiej może znacząco wpłynąć na redukcję hałasu. Podobne wyniki przedstawili inżynierowie z duńskiej dyrekcji dróg (Vejdirektoratet). Ich badania także wykazały, że przy stałej prędkości jazdy samochody elektryczne emitują o 4-5 dB mniej hałasu niż ich spalinowe odpowiedniki. Jeszcze większa różnica występuje podczas postoju, gdzie pojazdy elektryczne są niemal bezgłośne.

Transport publiczny na drodze do ciszy

Nie tylko samochody osobowe, ale również transport publiczny przechodzi transformację w kierunku elektromobilności. Coraz więcej miast inwestuje w autobusy elektryczne, które poza eliminacją emisji spalin, znacznie redukują hałas na przystankach i w centrach miast. Przykładem może być Warszawa, gdzie do końca 2025 roku liczba autobusów elektrycznych ma przekroczyć 500 sztuk (ZTM Warszawa) oraz Kraków.

Dla przykładu, szwedzkie badania nad autobusem Ebusco 2.0 wykazały, że podczas postoju poziom hałasu generowanego przez pojazd elektryczny mierzony w pobliżu tylnej części autobusu, gdzie zwykle znajduje się rura wydechowa, nie przekraczał 60 dB. Dla porównania, w przypadku autobusu hybrydowego wartość ta wynosiła 90,2 dB, a dla klasycznego diesla aż 95,7 dB. Dodatkowo, w ramach amerykańskich testów analizowano poziom hałasu generowanego podczas przyspieszania od 0 do 56 km/h, porównując trzy różne modele autobusów elektrycznych, dieslowskich oraz na gaz CNG. Średnie wyniki pokazały, że elektryki emitowały od 62,8 dB do 65,5 dB, podczas gdy w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym wartości te wynosiły 72,0 dB i 71,2 dB. Autobusy na gaz ziemny okazały się jeszcze głośniejsze – odnotowano poziomy 74,7 dB oraz 73,9 dB. Różnica na poziomie 6 dB przekłada się na subiektywne odczucie aż 75-procentowego zmniejszenia hałasu. Co więcej, podczas przyspieszania do 30 km/h autobusy elektryczne były o 4 dB cichsze, niż ich hybrydowe odpowiedniki.

Infrastruktura ładowania kluczowa dla dalszego rozwoju

Aby elektromobilność mogła w pełni przyczynić się do poprawy jakości życia w miastach, kluczowa jest rozbudowa sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dostępność i odpowiednia infrastruktura ładowania to fundament, który pozwala na swobodne korzystanie z pojazdów elektrycznych, eliminując jedną z głównych barier – obawę o zasięg. W Polsce liczba punktów ładowania rośnie z roku na rok, a wsparcie ze strony rządu oraz samorządów, w postaci różnych programów dofinansowań, przyczynia się do popularyzacji zarówno publicznych, jak i prywatnych stacji. 

Istotne znaczenie mają również inwestycje w szybkie ładowarki DC, które umożliwiają naładowanie pojazdu w krótkim czasie, co jest szczególnie ważne w miastach, gdzie tempo życia wymaga efektywnego zarządzania czasem. Szybkie ładowarki pozwalają na minimalizowanie problemu długiego oczekiwania na ładowanie, co sprawia, że korzystanie z pojazdów elektrycznych staje się bardziej wygodne i praktyczne, zachęcając do ich częstszego wykorzystywania. Dodatkowo, wprowadzenie innowacyjnych technologii, takich jak ładowanie indukcyjne czy sieciowe systemy zarządzania energią, może zrewolucjonizować dostęp do ładowania, czyniąc go jeszcze bardziej dostosowanym do potrzeb użytkowników.

Elektromobilność – klucz do cichszych miast

Rozwój elektromobilności stanowi realną szansę na poprawę jakości życia w miastach, szczególnie poprzez redukcję hałasu, który negatywnie wpływa na zdrowie mieszkańców. Pojazdy elektryczne, zarówno osobowe, jak i transport publiczny, oferują istotne korzyści w tej dziedzinie, stając się cichszą alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Wraz z rosnącą liczbą elektrycznych autobusów i rozwijającą się infrastrukturą ładowania, elektromobilność ma potencjał do transformacji miejskich przestrzeni w kierunku ciszy i zrównoważonego rozwoju. Kluczowym elementem tej zmiany jest rozbudowa stacji ładowania oraz wdrażanie innowacyjnych technologii, które zapewnią większą dostępność i wygodę korzystania z pojazdów elektrycznych. Elektromobilność to nie tylko troska o środowisko, ale także o komfort i zdrowie mieszkańców miast.

Scroll to Top