Rok 2023 był dla polskiego rynku elektromobilności czasem dynamicznego rozwoju, ale również wyzwań i niedociągnięć, które wciąż hamują jego pełny potencjał. Analiza danych ze źródeł takich jak “Polish EV Outlook Index” czy informacji udostępnianych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) rzuca światło na złożoną naturę tego procesu.
Wzrost Rejestracji pojazdów BEV
Zarejestrowanie w Polsce ponad 56 000 pojazdów całkowicie elektrycznych pod koniec 2023 roku to z pewnością imponujący wzrost, zwiększając park pojazdów tego typu o 70% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednakże, udział pojazdów elektrycznych na polskim rynku wciąż pozostaje niższy niż średnia unijna, co sugeruje, że istnieją dalsze możliwości rozwoju.
Według raportu “Polish EV Outlook Index”, opublikowanego przez PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO, pod koniec grudnia 2023 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 56 934 osobowe i użytkowe samochody w pełni elektryczne. W rezultacie, w ubiegłym roku liczba pojazdów BEV w Polsce wzrosła o 70%, a od końca 2021 roku nawet ponad trzykrotnie. W 2023 roku zarejestrowano w Polsce 19 612 nowych samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych, co stanowi wzrost o ponad połowę w porównaniu z rokiem 2022. Udział pojazdów BEV na polskim rynku wzrósł z 2,7% w 2022 roku do 3,6% w roku 2023.
Wyzwania Infrastrukturalne
Jednym z głównych wyzwań pozostaje rozwój infrastruktury ładowania. Chociaż liczba nowych punktów ładowania stale rośnie, tempo tego wzrostu nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem. Długi czas oczekiwania na uruchomienie nowych punktów ładowania oraz utrudnienia związane z przepisami prawnymi i procedurami administracyjnymi stanowią bariery dla dalszego rozwoju infrastruktury e-mobility.
Według danych PSPA, pod koniec 2023 roku w Polsce działało łącznie 5933 ogólnodostępne punkty ładowania na 3282 stacjach. To oznacza, że sieć infrastruktury ładowania w Polsce jest obecnie większa o 37% niż na koniec 2022 roku i o 106% większa niż na koniec 2021 roku. W grudniu 2023 roku 26% wszystkich punktów to szybkie ładowarki prądu stałego (DC), podczas gdy 74% to ładowarki prądu przemiennego (AC). Proporcje te różnią się od danych z końca 2022 roku, kiedy to 23% stanowiły punkty DC, a 77% punkty AC. W 2023 roku zainstalowano w Polsce 1513 nowych punktów ładowania, co stanowi najwyższy wynik w historii, choć nieznacznie przewyższający poprzednie lata. Na przykład w całym 2022 roku zainstalowano 1310 nowych punktów, a w 2021 roku – 1211. Liczba szybkich punktów ładowania prądu stałego (DC) wzrosła o 528 (+92% rok do roku) w 2023 roku, podczas gdy liczba punktów prądu przemiennego (AC) wzrosła o 985, co oznacza nieznaczny spadek (-5% rok do roku) w tym segmencie.
Ecowatt Solar już w tym roku wprowadzi na rynek swoją stację ładowania. Będzie to wygodne i opłacalne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy do 2025 roku będą musieli zainstalować na swoich parkingach przynajmniej jedną stację ładowania na 20 miejsc parkingowych. Po więcej informacji na temat stacji Ecowatt Solar zapraszamy tutaj.
Potencjał Gospodarczy i Przemysłowy
Sektor motoryzacyjny stanowi 8% polskiego PKB i generuje niemal 400 tysięcy miejsc pracy, co czyni go kluczowym elementem gospodarki Polski. Jednakże branża motoryzacyjna w Europie stoi obecnie przed największą transformacją w swojej historii, wynikającą z celów klimatycznych Unii Europejskiej, w tym z zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych, który wejdzie w życie za niecałe 14 lat. W rezultacie wiele polskich firm dostarczających podzespoły dla pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi będzie musiało zdywersyfikować swoje oferty lub zniknąć z rynku. W wielu krajach członkowskich wprowadzono już instrumenty wspierające transformację przemysłu w kierunku nowych rozwiązań i usług dla mobilności, a niektóre, jak Francja, ustaliły bardzo ambitne cele strategiczne w produkcji pojazdów o zerowej emisji. PSPA wskazuje, że w Polsce działania wspierające ze strony administracji publicznej były w ostatnich latach zdecydowanie niewystarczające, a ta sytuacja nie uległa zmianie również w 2023 roku.
Wpływ Polityki i Prawa
Tempo implementacji instrumentów prawnych wspierających rozwój transportu o zerowej emisji nie zwalnia, ale skupia się głównie na regulacjach Unii Europejskiej, a nie na przepisach krajowych. W 2023 roku weszły w życie istotne akty prawne, takie jak zaktualizowane rozporządzenie 2019/631, które zakłada zakaz rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi od 2035 roku w UE. Dodatkowo, rozporządzenie AFIR, o którym wcześniej wspomniano, nakłada na wszystkie państwa członkowskie ambitne, bezpośrednie wymogi dotyczące infrastruktury ładowania. Ponadto, dyrektywa RED III, wprowadzająca cele w zakresie minimalnego udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu do 2030 roku, również została wdrożona.
Perspektywy na Przyszłość
Prognozy na rok 2024 sugerują dalszy wzrost udziału pojazdów elektrycznych na polskim rynku, zarówno pod względem rejestracji nowych pojazdów, jak i rozbudowy infrastruktury ładowania. Jednakże, aby osiągnąć te cele, konieczne będzie skuteczne działanie ze strony zarówno rządu, jak i branży.
Elektromobilność w Polsce w 2024 roku
Rok 2023 był dla polskiego rynku elektromobilności okresem intensywnego rozwoju, ale również wyzwań. Istnieje znaczny potencjał dla dalszego wzrostu, jednak wymaga to skoordynowanych działań ze strony rządu, przemysłu i społeczeństwa. Elektromobilność nie jest już tylko przyszłością – to teraźniejszość, która wymaga pilnego działania, aby zrealizować swój pełny potencjał. W tym roku na pewno możemy oczekiwać dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce, w tym także rozwoju infrastruktury. Ponadto, ceny pojazdów elektrycznych spadną w stosunku do roku poprzedniego, o czym pisaliśmy w jednych z ostatnich artykułów.